Friday, August 29, 2008

"In Jannah Allah (swt) will give the Believers that which no eye has seen, no ear has heard and no mind has ever imagined, this is a beautiful lecture of Jannah seen through the journey of the last person who will enter Jannah. "



BOSANKAH DALAM SYURGA?

Baru2 ni di ijtimak Tongi ada orangbertanya akan hal penghuni2 syurga kepada Maulana Tariq Jamil.
Soalannya :Penghuni syurga tak ada amal ibadat, takada kerja, tak tidur. Nanti lama-lamatak boring ke duduk dalam syurga?
Jawapan maulana :Demi Allah, penghuni syurga tak akan rasa boring walau sedikit sebab;
1.Di dunia, kita ada isteri. Berapa lamakita boleh bersembang2 dengan isteri?Lama2 kita akan rasa boring.Tapi di syurga, bila kita bersembang2dengan isteri dan setiap kali kitakelipkan mata (macam kat dunia jugakrupanya, mata boleh berkelip2) makaisteri kita akan 70 kali lebih cantikdari sebelumnya. Bila kelip mata lagi,isteri kita jadi 70 kali lebih cantik.Begitu juga isteri bila kelip mata, akanlihat suami 70 kali lebih hensem daritadi. Jadi mana ada boring? Penghunisyurga boleh bersembang beribu2 tahunlamanya.


glitter-graphics.com

2.Di dunia, lelaki paling suka tengoklenggang-lenggok wanita berjalan. Caraberjalan yang paling mahal (agaknya)adalah 'catwalk' peragawati.Dalam syurga, satu langkah isteri ada 70lenggok. Itu baru jalan biasa, belum'catwalk'. Kalau 'catwalk' tak tau la...(bab isteri, hanya cerita dua perkara nisaja. Banyak lagi perkara lain.. Censored!)
3.Di dunia kalau kita diberi ais kerim ½kilo, amacam? Suapan pertama sedapsangat. Kesedapan berkurangan padasetiap suapan berikutnya. Agak2 aparasanya pada suapan terakhir ketikaperut dah sebu? Nak muntah...Di syurga, setiap suapan makananmempunyai 70 rasa. Suapan keduakenikmatan bertambah 70 kali ganda.Begitulah suapan seterusnya... Jadimakan beribu2 tahun pun tak akan boring.
4.Di dunia manusia suka dengan hiburandan muzik. Satu lagu hanya sedap didengar sepanjang 3 hingga 3½ minit.Kalau lebih dah boring. Lagu pun akan ditukar ke lagu baru. Lagu lama kita dah tak nak dengar.
Di syurga, Allah sendiri akan baca Quran kepada manusia. Seluruh daun2 pokok,sungai2 akan berbunyi menjadi seperti satu orkestra. Awan2 akan berarak ke ataspendengar2 dan jatuh berguguran di atasmereka. Bila terkena awan2 tu, wajahpenghuni syurga akan bertambah cantikdan bila pulang ke rumah, para isteriakan terkejut melihat kehenseman suami.Jadi demi Allah kata maulana,
syurga memang tak akan boring!

No comments:

artikel berkaitan

Blog Widget by LinkWithin