Saturday, September 20, 2008
pesanan Rasulullah s.a.w kepda Abu Zar r.hu
Abu Zar bertanya lagi, “Apakah yang terkandung dalam suhuf-suhuf yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim a.s? Rasulullah s.a.w menjawab, “Suhuf-suhuf itu mengandungi peribahasa-peribahsa (nasihat), misalnya,
“Wahai raja yang berkuasa dan bongkak, Aku tidak mengutuskan kamu hanya untuk mengumpulkan harta. Aku mengutuskan kamu untuk menghalang aduan orang yang teraniaya daripada sampai kepadaKu. Kamu hendaklah menyelesaikan aduan itu terlebih dahulu kerana Aku tidak menolak aduan orang yang dizalimi, walau dia seorang yang kafir sekalipun.”
Sambungan penerangan Rasulullah s.a.w kepada Abu Zar, “Dalam suhuf-suhuf itu juga disebutkan bahawa adalah menjadi tanggungjawab seseorang yang waras (selagi dia tidak hilang akal) untuk membahagikan masanya kepada tiga bahagian. Sebahagian untuk beribadat kepada Allah s.w.t, sebahagian untuk bermuhasabah (menghitung diri) dengan merenungkan sebanyak mana amalan baik yang telah dilakukannya dan sebanyak mana amalan buruk yang telah dilakukannya. Sebahagian lagi adalah untuk mencari nafkah yang halal. Mustahak juga bagi orang yang berakal untuk menjaga masanya, sentiasa berfikir untuk memperbaiki keadaannya dan menjaga lidahnya daripada percakapan-percakapan yang sia-sia serta tidak berfaedah. Sesiapa yang sentiasa bermuhasabah terhadap percakapannya, nescaya lidahnya akan kurang mengeluarkan perkataan yang tidak berfaedah. Seseorang yang berakal janganlah bersafar melainkan untuk tiga tujuan iaitu untuk mencari nafkah ataupun untuk mencari kerehatan yang diharuskan.”
Saya (Abu Zar) bertanya lagi, “Ya, Rasulullah, bagaimana isi kandungan yang terdapat dalam suhuf-suhuf yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s?” Rasulullah s.a.w bersabda, “Keseluruhan isi kandungan suhuf-suhuf itu ialah kata-kata nasihat. Contohnya, ‘Aku hairan dengan seseorang yang yakin akan kematiannya tetapi masih berseronok dengan sesuatu perkara ( ini adalah kerana, seseorang yang yakin bahawa dia akan mati misalnya kerana telah dihukum gantung, tidak lama lagi akan menaiki tali pergantungan maka dia tidak mungkin dapat berseronok dengan apa-apa perkara sekalipun). Aku hairan dengan seseorang yang yakin tentang kematiannya tetapi masih dapat berketawa. Aku hairan dengan dengan seseorang yang memerhatikan musibah-musibah, pertukaran-pertukaran dan perubahan mendadak yang berlaku di dunia ini setiap masa tetapi masih berasa tenang dengan kehidupan dunia. Aku hairan dengan seseorang yang percaya dengan takdir tetapi masih berdukacita dan bersusah hati. Aku hairan dengan orang yang percaya bahawa tidak lama lagi dia akan dihisab tetapi masih tidak melakukan amalan yang baik.
Abu Zar berkata berkata lagi, “Ya Rasulullah, nasihatilah saya.” Pertama-tamanya Baginda s.a.w menasihati beliau supaya bertakwa. Baginda s.a.w menerangkan bahawa takwa adalah asas dan tunjang segala perkara. Abu Zar berkata lagi, “Tambahkanlah lagi (nasihat) untuk saya.”
Rasulullah s.a.w bersabda, “Hendaklah kamu mengambil berat untuk membaca al-Quran dan berzikrullah, kerana membaca al-Quran menjadi nur di dunia ini dan bekalan untuk akhirat.”
Abu Zar terus meminta tambahan nasihat dan Baginda s.a.w memberitahu, “ Elakkanlah diri daripada banyak ketawa kerana banyak ketawa akan mematikan hati dan wajah akan hilang seri.” (Banyak ketawa memudaratkan rohani dan jasmani).
Abu Zar meminta untuk ditambah lagi. Rasulullah s.a.w bersabda, “Teruskan jihad kerana jihad adalah ‘rohbaniah’ umatku.” (rohbaniah adalah amalan rahib iaitu orang di kalangan umat terdahulu yang telah memutuskan semua hubungan keduniaan dan hidup hanya untuk Allah s.w.t)
Abu Zar meminta nasihat lagi dan Rasulullah s.a.w bersabda, “bergaullah dengan orang miskin dan fakir, jadikanlah mereka sahabatmu dan duduklah bersama mereka,”
Apabila Abu Zar meminta nasihat lagi, Rasulullah s.a.w pun bersabda,
“Lihatlah orang yang rendah daripada kamu (supaya amalan bersyukur menjadi kebiasaanmu) dam jangan melihat mereka yang lebih tinggi darjatnya daripada kamu, jika tidak mungkin kamu akan memandang rendah nikmat-nikmat Allah s.w.t yang telah diberikan kepadamu.”
Apabila Abu Zar meminta nasihat lagi, Rasulullah bersabda,
“Hendaklah melihat kesalahanmu sendiri supayaa menjadi benteng dirimu daripadaa mencaci orang lain dan jangan berusaha untuk mengambil tahu keaiban orang lain sedangkan kamu sendiri terlibat dengan perkara itu. Untuk sabitkan kamu bersalah sudah memadai dengan kamu mengambil tahu keaiban orang lain sedangkan keaiban itu terdapat pada dirimu sendiri, walaupun kamu tidak menyedari keaiban itu. Kamu akaan bersalah juga sekiranya kamu menuding jari ke arah keaiban orang lain sedangkan kamu sendiri melakukan keaiban itu.”
Setelah itu Rasulullah s.a.w menepuk dada Abu Zar dengan tangannya lalu bersabda, Wahai Abu Zar, tidak ada kebijaksanaan yang menyamai perancangan yang baik dan tidak ada takwa yang menyamai meninggalkan perkara-perkara yang diharamkan dan tidak ada kemuliaan yang dapat menandingi akhlak yang mulia.”
(Dalam menterjemahkan hadith ini, kefahaman dan maksud lebih diutamakan daripada makna perkataan demi perkataan dari segi bahasa).
Dipetik daripada Fadhilat Al-Quran - Himpunan Kitab-kitab Fadhail Amal.
Dikarang Oleh: Syaikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya
the perfect protection
last speech of Hadhrat Ji Maulana Yusof sahib Kandhalvi
On the morning of 30th march 1965 Hadhrat Ji Maulana Yusuf sahib Kandhalvi delivered a speech. It was given after Fajr salaah in an area of Lahore known as Raiwand. In it he discussed many important issues regarding the unity of the Ummah. He expressed with feeling and pain his mounting concern over continued hostilities amongst Muslims.Tragically, it was to be his last public address. Three days later the world received the sudden unexpected news that Maulana Yusuf had passed away. Even those who were only slightly familiar with him were shocked and grieved by the loss. Others, who knew him more closely and were aware of his remarkable qualities and services to Islam, were devastated.Because of its grave importance, this speech has been translated and reproduced below. Although an effort has been made to include as much of the essential contents of the speech as possible, time and space do not allow for all the relevant points to be covered, Nonetheless the aim of the translation is to provide readers with an insight into the thought of Maulana Yusuf and his deep dedication to Islam. It also presents to them a sample of his oratory skills and the essence of his message to the Ummah:
Firstly, i must inform you that my health is not very satisfactory. My night was spent restless and sleepless. Nevertheless, i feel it necessary that i address you today. Listen attentively,and act accordingly, Allah will make you honourable. Be negligent, and you will be an open invitation to ruin.This Ummah has been prepared only through tremendous sacrifices. The blessed Prophet peace be upon him and his loyal companions encountered difficulty after difficulty to see the formation of this Ummah. Their enemies, have spared no pains in forcing craks into the wall of the Ummah. They have struggled relentlessly to break the Ummah, that it may disband helplessly. Now the situation we have before us is that the Ummah has lost its strength of unity. Until the Ummah retained its capacity to harmonise, a few thousand individuals were nt over the entire world. The then Islamic world did not boast a single finely structured building.Even the Masajids were bare, simple and modest. Not even a lamp could be found in the Masjid. The first lamp to be lit in Masjid-An Nabawi was in the ninth year after migration. It was lit by Hadhrat Tameem Daari who accepted Islam in 9AH. Prior to this date almost the entire Arab world had marched into the fold of Islam. Masses of people who's tribes varied, whose backgrounds varied, whose homelands and origins varied had formed what became known as the Ummah. It was only when so many hurdles had been cleared and this much progress made, that History recorded the first lamp to be lit in the Prophet's masjid.Many a year may have elapsed in making such seemingly insignificant progress as the use of a lamp. But that mattered little. What did matter and what is the key measure of achievement here is that the lamp of guidance with which the Prophet had been sent, had illuminated every house and dwelling of Arabia and its effects reached far beyond the boundaries of the peninsula. In fact the Ummah had been formed. I t rose to the challenges of humanity.Whichever direction it chose to march whole civilisations surrender to its authority.This Ummah was created only when every individual saw beyond the boundaries of family, tribe, party, nation and homeland. None was a blind patriot to his native land.Value for wealth and property, wife and family bore no importance at all. The only issue of any importance, the only factor never to be ignored,was the order of Allah and His beloved Prophet Muhammad.An Ummah can only be formed when every relationship in opposition to Allah and His messenger is severed.When the Muslims were one, the m urder of a single individual sent shock waves racing through the Ummah. Today thousands of lives are tragically lost but not a single eyebrow is raised.-Later in the speech Maulana Yusuf commented:-A set community of people, a group of settlers in a particular region is not an Ummah. An Ummah is a composition of thousands of communities and regions. Any person who believes one community or nation to be his own and a second community or nation to be alien is helping to reduce the Ummah into a sacrificial animal. He is destroying the Ummah. He is attempting to diminish the struggles of the Prophet and his devoted companions.The Ummah was not torn and conflict riddled. We ourselves are to blame for the ruin that has befallen us. It was only after the injuries had been inflicted that the Kuffaar administered further punishment. The damage had already been done prior to their intervention.If the Muslims are to reunite even today the combined strength of world powers, atom b ombs and missiles cannot destroy them. But if, on the contrary, they continue to uphold the banner of nationalism and simply on the grounds of 'love for country' divisions appear within the Ummah, then i swear by Allah your weapons, your military power and your defences will be of no avail to you.The only reason Muslims are being tormented throughout the world, the sole cause of their sufferings is that they have failed to remain an Ummah. They have totally disregarded the exhaustive struggles borne by their loving Prophet in its formation. Friends, i am expressing to you the grief that lies in my heart. The root cause of all our calamities is that the Ummah has ceased to remain an Ummah. In fact, we have totally forgotten what it means to be an Ummah and we are ignorant of how the Prophet formed it.In order to be a united Ummah and to win the support of the Lord, it is not sufficient simply for the Muslims to be regular in Salah, for there to Dhikr in abundance etc. Take for example the case of Ibn Baljam, the assassin of Hadhrat Ali. He used to perform salah so excessively and engage in dhikr so fervently that when in punishment of his crime, outraged by his villainous act, people before slaying him, sought to cut his tongue of, he protested, ' Treat me as you wish, but i plead that you spare my tongue so that until i breathe my last, i may utter the name of my Lord. 'Despite appearing such a devout servant of Allah, the Prophet had declared that the killler of Ali would be the most detestable individual of this Ummah.As for religious instruction and education, well, the likes of Abu Al Fadhl and Faydhee were highly trained, learned scholars. So talented that they wrote the commentary of the Quran without using any letters with dots. Even so, their knowledge did not prevent them from misleading Akbar and making a mockery of religion.The lessons to be learned from these and many other examples is that merely acquiring the attributes of Ibn Baljam, Abu Al Fadh and Faydhee will not reunite the Ummah and they will not entitle us to divine help.- Later on in the speech, Maulana warned:-Rest assured, ' my people' , ' my country' ' my household ' this line of reasoning and this type of statement works to destroy the Ummah. Whoever, on whatever level, endeavours to ignite the the fire of conflict within the Ummah will be destroyed.The Ummah will only be reunited if Muslims from all walks of life and from all quarters, without any internal barriers, discharge those responsibilities that were stressed to them by the noble prophet peace be upon him.Remember! The factors that crush the oneness of the Ummah are unjust dealings carried out within Muslims. Crimes that are against society, against humanity. When a person or a group of people treat others unjustly, when they deny them what is rightfully theirs, when they are a cause of grief to other, when they humiliate and dishonour other, the seeds of bitterness and conflict are sown. Craks begin to appear in the Ummah.That is why i reiterate, mere recitation of the Shahadah and abundant dhikr will not establish the Ummah. THE Ummah will only be re-established when internal dealings are reformed, responsibilities are to society are understood and discharged, the rights of all are fulfilled and each individual is received with kindness. In fact, unity will only come when one's own rights and interests are sacrificed for the convenience of others. The compassionate Prophet, his companions, Abu Bakr, Umar and others sacrificed everything in their means to make this Ummah a true united Ummah. They volunteered themselves in the most punishing difficulties to achieve this.- Maulana Yusuf further commented:-To establish an Ummah it is necessary that we all strive to create mutual harmony and guard against internal dispute. The tongue plays a key role in making or breaking the Ummah. It has the capacity to unify hearts. It also has the capacity to destroy the unity of the hearts. Misuse it, and it presents a whole barrel of insoluble problems and disputes. Use it sensibly and a simple phrase can bring an end to ill feeling and repair broken friendships.This is why it is so important to be cautious in the use of our tongues. This attention to speech will only be possible when each person develops a strong awareness of the presence of Allah, that at every moment, in every place he is with him, watching him, studying his every action listening to his every word.All the teachings of Islam have been prescribed to generate mutual love and harmony. In salah there is unity In fasting there is unity. The Hajj is an exhibition of unity amongst people of different races, nations and languages. Grouping for religious discourses creates unity. Kindness and hospitality for Muslim brethren, the exchanging of gifts and presents all create harmony and unity. They are actions which ease the path to Jannah. Those who engage in such activities will be amply rewarded. Their faces will gleam and radiate on the day of reckoning.On the contrary, enmity, envy, publicising confidentialities relating to others, dishonouring and humiliating others, causing grief and heartache to others, these are all actions that are the ingredients of disunity. They pave the way to hell and those guilty of these actions will have their faces darkened in the hereafter.- Drawing attention to actions that may be taken to eliminate disunity, Maulana explained:-Today we find a universal effort to break the solidarity of the Ummah. The only safeguard to this is that we devote ourselves entirely to the divine mission of the Holy Prophet Muhammad. Let us encourage the Muslims to flock to the Masjids. There, let them be reminded of the sweetness, beauty and importance of Imaan. Let there be groups of people collected for Ta'leem, collected for the remembrance of Allah, groups sat addressing the issue of religion and its revival. Differing sects of people, diverse nationalities, people of varying languages be assembled on the same basis, with the same intentions, conforming to the same prescribed methods, engaging in the same activities as were once to be witnessed in the Prophet's Masjid. Only then will we succeed in unifying the Ummah.We must refrain from activities which allow shaytaan to fuel disputes within us. A group of three people should be concious that the fourth amongst them is Allah. A company of five or six individuals should be aware that the sixth or seventh amongst them is Allah. He is present, He is listening to their entire conversation and studying their activities. Does their speech flow with mutual love? Does it generate harmony and brotherhood or does it destroy brotherhood? Are they engaged in backbiting, tale telling or evil conspiracies?The compassionate Prophet sacrificed his priceless and suffered the pangs of hunger to establish this Ummah. Today, over totally minor issues we are slaying the Ummah. Note! forgoing Jummah salah will not be such a punishable sin in the courts of Allah as the detestable crime of tearing the tissues of this Ummah.If the Muslims are to unify then they will never see the face of disgrace in this world. The superpowers will bow to their sovereignty.The Ummah will only be one when the Quraanic pronouncement:Azillatin Alal Mu'mineenonce again becomes a living reality.The Muslims become a visible example of these words. That is each individual amongst them treats his fellow Muslims with humility, humbleness and regards them superior to himself. This characteristic is taught and practiced in the work of Tabligh.When the Muslims will discipline themselves to:Azillatin Alal Mu' mineenthen as a result they will be elevated to:A'izzatin alal Ka'fireenthat is they will be nt and triumphant over the kuffaar, whether they be settlers of Asia or nationals of Europe. That is, no one would be in a position to oppose a united Ummah.This Ummah will unite through self sacrifice, sacrifice of time, wealth and comforts. Once these sacrifices are given and the Ummah is made it will receive honour and dignity. Honour and dignity does not lie in the trends of any nation, not even in the social and political set-ups of the super powers. Honour lies in the hands of Allah alone.In order to be deserving of his favours, He has prescribed a particular code of conduct, issued guidelines and stipulated that certain principles be adhered to.Any individual, family, community or class of people who fulfil these requirements and adorn their lives with these radiant characteristics they themselves will become radiant.The Jews are descendants of Prophets. They behaved arrogantly and violated divine law and displeased Allah. The companions of the blessed Prophet were the offspring of idol worshippers. They chose to adopt the flawless principles of the Quran and teachings of the Prophet. Allah made them the shining stars of this Ummah. Allah is pure of any family ties or relationships. In His court all that is taken into account is obedience to law and conformance to principles.Friends, with an intense fervour, devote yourselves to the cause of making the Ummah of the Prophet Muhammad a united Ummah, an Ummah bubbling with faith and belief, an Ummah constantly engaged in the remembrance of Allah, his Grace, His bounties,one concerned about the religious education of its individuals of the Ummah that surrenders to the will of Allah, an obedient, helpful, tolerant, loving and caring Ummah. Let us strive to make it an Ummah that condemns evil scheming, detests disobedience to Allah, deplores the humiliation and abuse of others, deplores prying into the private affairs of others and backbiting of others.If on any plot of earth this banner is lifted and effort is made in the required manner, then very shortly, every nation on earth will follow suit.What is needed now is that people of every community, origin, race and language be teamed together in groups and sent out for the work of Da'wah. Let each group be teamed, meticulously bind itself to the principles of this work then inshAllah the efforts of uniting the Ummah will come to blossom and Allah willing shaytaan and the dictates of our desires will pose no danger to us whatsoever.
Certainly There is For You In The Messenger Of Allah, An Excellent Example. (33:21) ~
haji abd wahab sahab is the man
__________________
Nowadays people follow the one who has just reached the moon, but I follow the one who cracked the moon in two halves and joined it back with his blessed finger.
He was in the jamaat, when Maulana Ilyas was there, when Maulana Yousuf was there, when Maulana Inam-ul-Hassan was there, when only 10 people were in the jamaat. And now, tabligh has spread to all parts of the world.It has been almost 70 years, or even more, since the time Haji Abdul Wahab Sahab has devoted himself for Allah. For these 70 years, he has been continously giving bayans, doing gashts, going to all parts of the world, crying at nights ..You just have to see him, and listen to his voice. His voice is gone, he can hardly speak, doctors have told him to stop giving bayans time and time again.People like Maulana Tariq Jameel listen to Haji Abdul Wahab Sahab with so much respect and attention. He is the pioneer of tabligh, the image of sahabah, a true wali of Allah. There are so many stories about Haji Sahab's sacrifices and his devotion. His life just can not be told. You just have to see him from a close distance.
the story of haji abdul wahab saab
BELIEVE THAT YOU CAN SUCEED AND YOU WILL
People who think this way have belief confused with wishful thinking.And true enough,you can't wish away a mountain.You can't wish yourself into an executive suite,nor you can wish yourself into a 5 bedroom,three bath house or the high-income brackets;
But you can move a mountain with belief.You can win success by bbelieving that you can succeed.There is nothing magical nor mystical about the power of belief.
Belief works this way.Belief,the "I'm positive-I can"attiude,generate the power,skill and energy needed to do.When you believe I-can-do-it,the how- to- do -it develops.Belief,strong belief,triggers the mind to figuring ways and means how to do.And believing you can suceed makes others place confidence in you.
Most people do not put much stock in belief.But some,the resident of Successfulville,USA do!Just a few week ago,a friend who is an official with a state highway department in a Midwestern state related a 'mountain moving 'experience to me.
"Last month ,"my friend began,"our department sent notices to a number of engineering companies that we were authorized to retain some firm to design eight bridges as part of our highway building program.The bridges were to built at a costof $5000 000.The engineering firm selected would get a 4 per cent comission,or $200 000,for its design work.
"I talked with 21 engineering firms about this.The four largest decided right away to submit proposals.The other 17 companies were small,having only 3 to 7 engineers each.The size of the project scared off 16 of these 17.They went over project,shook their heads and said in effect, "Its too big for us .I widh I thought we could handle it,but it's no use even trying."
But one of these small firms,a company with only three engineers,studied the plan and said, "We can do it.We'll submit a proposal."They did.and they get the job....BELIEF TRIGGER POWER TO DO!
Belief that cancer can be cured will ultimately produce for cancer.
Belief in great results is the driving force,the power behind all great books,plays,scientific discoveries.Belief in success is behind every successful business,political organization and everything that you can dream.Belief in success is the one basic,absolutely essential ingredient in successful people.
Over the years I've talked with many people who have failed in business ventures and in various careers.I've heard a lot of reasons and excuses for failure.Something especilally significant unfold as conversations with failures develop.In a casual sort of way the failure drops a remark like "To tell you the truth,I didn't think it ewould work" or "I had my misgiving before I even started out" or 'Actually,I wasn't too surprised that it didn't work out".
The "okay-I'll-give-it-a-try-but-i dont-think-it will-work"attiude produce failures
Disbeliefe is negative powerWhen the mind disbelieves or doubts,the mind attract "reasons" to support the disbelief.Doubt,disbelief,the subconscious will to fail,the not really wanting to suceed ,is responsible for most failures .
Think doubt and fail.
Think victory and succeed .
story about Harry
The executive challenged the group.Here is what he said."I want you to take a good look at Harry.Look at him!Now what's Harry got that the rest of you haven't?Harry earned five time the average but is Harry five time smarter?No,not according to our personnel test.I checked.They show him average in that department."
" And did Harry work five time harder tha you fellows?No,not according to the reports.In fact he took more time off than most of you."
"Did Harry have a better territory?Again i've got to say no.The accounts averaged about the same.Did Harry have more education?Better health?Again no.Harry is about average as an average guy could be exept for one thing."
"The difference between Harry and the rest of you is that Harry thought five times bigger."Said the vice-president.
Then,the executive proceedrd to show that success is determined not so much by the size of one's brain as it is by the sizes of ones's thinking.
Friday, September 19, 2008
POLIGAMI..defininisi,hikmah dan kesan
Had untuk seorang suami menambahkan bilangan isteri hanya empat orang saja.
Firman Allah S.W.T
( Surah an-Nisak : Ayat 3 )
Maksudnya : ….Maka kahwinlah mana-mana perempuan yang kamu berkenan, dua, tiga atau empat orang.Jika kamu takut tidak berlaku adil, maka kahwinilah seorang saja….
Kebenaran berpoligami bukanlah satu peluang yang baik kepada kaum lelaki tetapi merupakan satu tanggungjawab yang besar sekiranya diamalkan.
Seseorang yang hendak berpoligami hendaklah mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh syarak supaya perkara-perkara yang tidak diingini tidak berlaku.
Poligami yang diamalkan dengan baik dan mengikut syariat Allah akan mendapat berkat dan bahagia di dunia dan di akhirat. Poligami yang mengikut hawa nafsu akan dilaknat dan dimurkai oleh Allah.
Hikmah Poligami adalah;
Dapat melahirkan zuriat terhadap pasangan yang tidak dapat melahirkan anak kerana mandul, sakit dan lain-lain
Poligami adalah satu cara untuk melindungi kaum wanita yang tidak mempunyai suami atau kehilangan suami seperti meninggal dunia di medan perang dan sebagainya.
Mengelakkan kaum lelaki daripada terjerumus ke lembah maksiat, kerana nafsu lelaki tidak pernah kurang. Sedangkan nafsu perempuan semakin berkurang dengan bertambahnya usia.
Untuk mengurangkan jumlah kaum wanita yang semakin ramai bilangannya daripada kaum lelaki.
Mengekalkan kerukunan rumahtangga akibat permusuhan antara suami dan isteri terutamanya tentang masalah seks. Dengan adanya kebenaran poligami , keadaan suami kembali aman dan pergaduhan dapat dielakkan.
Menambahkan zuriat umat manusia di muka bumi Allah melalui cara yang halal.
SYATRAT2 DAN KESAN POLIGAMI
Lelaki yang hendak berpoligami mestilah beriman dan taat kepada perintah Allah. Lelaki yang beragama akan menghayati konsep poligami yang sebenar dan mengamalkannya terhadap isteri-isterinya.
Lelaki tersebut hendaklah berlaku adil terhadap isteri-isterinya, sama ada mengenai nafkah zahir atau nafkah batin.
Lelaki tersebut mestilah mempunyai tubuh badan yang sihat supaya dapat menyempurnakan segala tanggungjawab terhadap isteri-isteri dan anak-anaknya.
Hendaklah mempunyai sumber kewangan yang cukup dan teguh untuk menampung keperluan isteri-isteri dan anak-anaknya. Sumber kewangan yang tidak cukup akan membawa kesan yang tidak baik kepada sesebuah keluarga. Sabda Rasulullah S.A.W
( Riwayat Abu Daud dan at-Tarmizi ) Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi S.A.W telah bersabda, sesiapa yang mempunyai dua orang isteri lalu memberi kepada seorang daripada kedua-duanya, dia akan dibangkitkan di hari kiamat kelak dengan bahunya berat sebelah.
Akibat poligami yang tidak mengikut syariat Allah:
Menimbulkan permusuhan dalam keluarga khususnya terhadap isteri-isterinya.
Menimbulkan masalah kepada anak-anak yang tidak cukup perbelanjaan dan memaksa mereka melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak baik.
Pembawa kepada penganiayaan terhadap kaum wanita.
Mewujudkan masyarakat yang tidak aman. Sabda Rasulullah S.A.W
( Riwayat Aby Daud,Tarmizi, Nasai Ibnu Majah ) Maksudnya : Daripada Aisyah r.a telah berkata: Sesungguhnya Rasulullah S.A.W membahagikan giliran sesama isterinya dengan adil dan baginda berdoa: “ Ya Allah! Ini bahagian aku yang dapat aku laksanakan kerana itu janganlah Engkau cela aku tentang apa-apa yang Engkau kuasai sedangkan aku tidak menguasainya “. Berkata Abu Daud : maksudnya ialah ‘hati’.
Thursday, September 18, 2008
"apa yang kita sombongkan"?sebuah pencerminan diri
Sang Guru menjawab, tadi saya didatangi tetamu yang meminta nasihat. Saya memberikan banyak nasihat yang bermanfaat bagi mereka. Mereka pun kelihatan puas sekali. Namun, setelah mereka pulang tiba-tiba saya merasa menjadi orang yang hebat. Kesombongan saya mulai muncul. Karena itu, saya melakukan ini untuk membunuh perasaan sombong saya.
Sombong adalah penyakit yang sering menghinggapi kita semua, yangmana benih-benihnya terlalu kerap muncul tanpa kita sedari. Sombong yang paling menjijikkan adalah sombong yang disebabkan oleh faktor material. Kita merasa lebih kaya, lebih rupawan, dan lebih terhormat daripada orang lain. Di tingkat kedua, sombong disebabkan oleh faktor kecerdasan. Kita merasa lebih pintar, lebih cekap , dan lebih berwawasan dibandingkan orang lain. Di tingkat ketiga, sombong disebabkan oleh faktor kebaikan. Kita sering menganggap diri kita lebih bermoral, lebih pemurah, dan lebih tulus dibandingkan dengan orang lain.
Yang menarik, semakin tinggi tingkat kesombongan, semakin sulit pula kita mengenalpastinya. Sombong karena material sangat mudah terlihat, namun sombong karena pengetahuan, apalagi sombong karena kebaikan, sukar untuk dikenalpasti karena seringkali hanya berbentuk benih-benih halus di dalam batin kita.
Akar dari kesombongan ini adalah ego yang berlebihan. Pada keadaan yang lumrah, ego menampilkan dirinya dalam bentuk harga diri (self-esteem) dan kepercayaan diri (self-confidence) . Akan tetapi, begitu kedua hal ini berubah menjadi kebanggaan (pride), Anda sudah berada sangat dekat dengan kesombongan. Batas antara bangga dan sombong tidaklah terlalu jelas.
Kita sebenarnya terdiri dari dua kutub, yaitu ego di satu kutub dan kesadaran sejati di lain kutub. Pada saat terlahir ke dunia, kita dalam keadaan telanjang dan tak punya apa-apa. Akan tetapi seiring dengan waktu, kita mulai memupuk berbagai keinginan, lebih dari sekadar yang kita butuhkan dalam hidup. Keenam indra kita selalu mengatakan bahwa kita memerlukan lebih banyak lagi.
Perjalanan hidup cenderung menggiring kita menuju kutub ego. Ilusi ego inilah yang memperkenalkan kita kepada dualisme ketamakan (ekstrem suka) dan kebencian (ekstrem tidak suka). Inilah akar dari segala permasalahan.
Perjuangan melawan kesombongan merupakan perjuangan menuju kesedaran sejati. Untuk berupaya melawan kesombongan dengan segala bentuknya, ada dua perubahan paradigma yang perlu kita lakukan.
Pertama, kita perlu menyedari bahwa pada hakikatnya kita bukanlah makhluk fizik, tetapi makhluk spiritual. Kesejatian kita adalah spiritualiti, sementara tubuh fisik hanyalah sarana untuk hidup di dunia. Pandangan seperti ini akan membuat kita melihat semua makhluk dalam kesetaraan universal. Kita tidak akan lagi terkelabui oleh penampilan, label, dan segala tampak luar lainnya. Yang kini kita lihat adalah pandangan mata hati. Pandangan seperti ini akan membantu menjauhkan kita dari berbagai kesombongan atau ilusi ego.
Kedua, kita perlu menyadari bahwa apa pun perbuatan baik yang kita lakukan, semuanya itu semata-mata dari kekuatan dan keizinan yang diberikan oleh ALLAH,dan kebaikkan dan manfaatnya akan kembali kepada diri kita sendiri juga. Kita memberikan sesuatu kepada orang lain,kemudian ALLAH akan membalas kebaikkan itu dengan pahala(jika kita berniat ikhlas kerana ALLAH)dan ALLAH akan juga mendatangkan kebaikkan2 lain kepada kita di dunia. Ada orang yang memanggil perkara ini sebagai hukum kekekalan energi. Energi yang kita berikan kepada dunia tak akan pernah musnah. Energi itu akan kembali kepada kita dalam bentuk yang lain. Kebaikan yang kita lakukan pasti akan kembali kepada kita dalam bentuk persahabatan, cinta kasih, makna hidup, maupun kepuasan batin yang mendalam. Jadi, setiap berbuat baik kepada pihak lain, kita sebenarnya sedang berbuat baik kepada diri kita sendiri.
Kalau begitu, apa yang bisa kita sombongkan ?.
Telah diadaptasi.
Salam Sukses,M. Rian Rahardi
TERAPI MUJARAB MERAWAT RACUN KEMAKSIATAN
1. Anggaplah bahawa dosa2mu itu semuanya besar.
Abdullah bin Mas'ud radhiallahu anhu berkata, ''Orang beriman melihat dosa-dosanya seolah-olah ia duduk di bawah gunung, ia takut gunung tersebut menimpanya. Sementara orang yang fajir (suka berbuat dosa)melihat dosanya seperti lalat yang lewat di atas hidungnya.''
2. Janganlah meremehkan dosa
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda, ''Janganlah kamu meremehkan dosa, seperti kaum yang singgah di perut lembah. Lalu seseorang datang membawa ranting dan seorang lainnya lagi datang membawa ranting sehingga mereka dapat menanak roti mereka. Apabila orang yang melakukan suatu dosa menganggap remeh suatu dosa, maka itu akan membinasakannya.'' (HR. Ahmad dengan sanad yang hasan)
3. Janganlah mujaharah (menceritakan dosa)
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda, ''Semua umatku dimaafkan kecuali mujahirun (orang yang berterus terang). Termasuk mujaharah ialah seseorang yang melakukan suatu amal (keburukan) pada malam hari kemudian pada pagi harinya ia menceritakanya kepada umum, padahal Allah telah menutupinya, ia berkata, 'Wahai fulan, tadi malam aku telah melakukan demikian dan demikian'. Pada malam hari Tuhannya telah menutupi kesalahannya tetapi pada pagi harinya ia membuka tabir Allah yang menutupinya.'' (HR.Bukhari dan Muslim)
4. Taubat nasuha yang tulus
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda, ''Allah lebih bergembira dengan taubat hamba-Nya tatkala bertaubat daripada seorang di antara kamu yang berada di atas kenderaannya di padang pasir yang tandus.Kemudian kenderaan itu hilang darinya, padahal di atas kenderaan ituterdapat makanan dan minumannya. Ia sedih kehilangan hal itu, lalu ia menuju pohon dan tidur di bawah naungannya dalam keaadaan bersedih terhadap kenderaannya. Saat ia dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba kenderaannya muncul di dekatnya, lalu ia mengambil tali kendalinya.Kemudian ia berkata, dalam keadaan yang sangat gembira, 'Ya Allah Engkau adalah hambaku dan aku adalah Tuhanmu'. Ia salah ucap karena sangat bergembira''. (HR. Bukhari dan Muslim)
5. Jika dosa berulang, maka ulangilah bertaubat
Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata, ''Sebaik-baik kalian adalah setiap orang yang diuji (dengan dosa) lagi bertaubat.'' ditanyakan,'Jika ia mengulangi lagi?' Ia menjawab, 'Ia beristighfar kepada Allah dan bertaubat.' Ditanyakan, 'Jika ia kembali berbuat dosa?' Ia menjawab,'Ia beristighfar kepada Allah dan bertaubat.' Ditanyakan, 'Sampai bila?' Dia menjawab, 'Sampai syaitan laknatullah alaihi berputus asa.'
''
6. Jauhi faktor-faktor penyebab kemaksiatan
Orang yang bertaubat harus menjauhi situasi dan keadaan yang biasa ia temui pada saat melakukan kemaksiatan serta menjauh darinya secara keseluruhan .Hendaklah mencari jalan bagaimana untuk menyibukkan diri dari keadaan atau suasana kemaksiatan
7. Senantiasa beristighfar
Saat-saat beristighfar:
a. Ketika melakukan dosa
b. Setelah melakukan ketaatan (mohon supaya ALLAH melindungi kita dari syirik yang diketahui dan mengampuni dari syirik yang tidak diketahui)
c. Dalam dzikir-dzikir rutin harian. Senantiasa beristighfar setiap saatRasulullah shalallahu alaihi wa salam beristighfar kepada Allah dalam sehari lebih dari 70 kali (dalam hadits lain 100 kali).
8. Apakah anda berjanji kepada Allah untuk meninggalkankemaksiatan?
Tidak ada bezanya antara orang yang berjanji kepada Allah (berupa nadzar atas tebusan dosa yang dilakukannya) dengan orang yang tidak melakukannya. Karena yang menyebabkan dirinya terjerumus ke dalam kemaksiatan tidak lain hanyalah karena panggilan syahwat (hawa nafsu)lebih mendominasi dirinya daripada panggilan iman. Janji tersebut tidak dapat melakukan apa-apa dan tidak berguna.
9. Melakukan kebajikan setelah keburukan
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda, ''Bertakwalah kepada Allah di mana saja kamu berada, dan iringilah keburukan dengan kebajikan maka kebajikan itu akan menghapus keburukan tersebut, serta perlakukanlah manusia dengan akhlak yang baik.'' (HR. Ahmad danTirmidzi. Tirmidzi menilai hadits ini hasan shahih)
10. Merealisasikan tauhid
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam bersabda, ''Allah 'Azza wa Jalla berfirman, 'Barangsiapa yang melakukan kebajikan, maka ia mendapatkan pahala sepuluh kebajikan dan Aku tambah dan barangsiapa yang melakukan keburukan keburukan, maka balasannya satu keburukan yang sama, atau diampuni dosanya. Barangsiapa yang mendekat kepada-Ku sejengkal, maka Aku mendekat kepadanya sehasta dan barangsiapa yang mendekat kepada-ku sehasta, maka Aku mendekat kepadanya sedepa; barangsiapa yang datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari. Barangsiapa yang menemui-Ku dengan dosa sepenuh bumi tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu apapun, maka Aku menemuinya dengan maghfirah yang sama.'' (HR. Muslim dan Ahmad)
11. Jangan berpisah dengan orang-orang yang baik dan soleh.
Persahabatan dengan orang-orang baik adalah amal shalih. Mencintai orang-orang shalih menyebabkan sesorang bersama mereka, walaupun ia tidak mencapai kedudukan mereka dalam amalan.
Manusia itu ada 3 golongan
i. Golongan yang membawa dirinya dengan kendali takwa dan mencegahnya dari kemaksiatan. Inilah golongan terbaik.
ii. Golongan yang melakukan kemaksiatan dalam keadaan takut dan menyesal. Ia merasa dirinya berada dalam bahaya yang besar, dan ia berharap suatu hari dapat berpisah dari kemaksiatan tersebut.
iii. Golongan yang mencari kemaksiatan, bergembira dengannya dan menyesal karena kehilangan hal itu.
d. Penyesalan dan penderitaan karena melakukan kemaksiatan hanya dapat dipetik dari persahabatan yang baik. Tidak ada alasan untuk berpisah dengan orang-orang yang baik
12. Jangan tinggalkan da'wah
Said bin Jubair berkata, ''Sekiranya sesorang tidak boleh menyuruh kebajikan dan mencegah dari kemungkaran sehingga tidak ada dalam dirinya sesuatu (kesalahanpun), maka tidak ada seorangpun yang menyeru kepada kebajikan dan mencegah dari kemungkaran.'' Imam malik berkomentar, ''Ia benar. Siapakah yang pada dirinya tidak ada sesuatupun (kesalahan).''
13. Jangan cela orang lain karena perbuatan dosanya
Rasulullah shalallahu alaihi wa salam menceritakan kepada para shahabat r.hum bahwasanya seseorang berkata, ''Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni si fulan.'' Allah berkata, ''Siapakah yang bersumpah atas nama-Ku bahwa Aku tidak mengampuni si fulan? Sesungguhnya Aku telah mengampuni dosanya dan Aku telah menghapus amalmu.'' (HR. Muslim).
From: "f@u2!" <
<
Wednesday, September 17, 2008
Kesyahidan Sumayyah r.ha.Orang pertama syahid dalam Islam
Sumayyah,suami dan anak lelakinya selalu di jemur di tengah padang pasir,di bawah keterikan panas matahari ,di atas batu-batu,pasir dan tanah yang membakar.Ada juga diriwayatkan bahawa mereka selalu dipakaikan baju besi untuk menambahkan lagi sengsara kepanasan mereka.Dikatakan bahwa ketika semua jenis kesengsaraan ini dideritai,Sumayyah r.ha telah pun mencapai umur yang tua.Begitu sekali penderitaan Sumayyah,dan ALLAH tidak mensia-siakan pengorbanan ibu yang mulia ini.ALLAH s.w.t telah membuat keputusan dengan memilih Sumayyah r.ha sebagai insan pertama syahid dalam sejarah lembaran Islam! ALLAHUAKBAR!
Dikisahkan,pada suatu hari Abu Jahal laknatullah alaihi telah melintas di hadapan Sumayyah r.ha.Apabila ternampak sahaja Sumayyah r.ha Abu Jahal semoga (ALLAH sentiasa melaknatnya),telah melemparkan kata-kata yang kotor dan keji.Tidak cukup dengan itu dalam keadaan marah aBu jAhal telah menikam kemaluan Sumayyah r.ha dengan kejamnya!Sangat kejam engkau aBu jAhal!Akhirnya Sumayyah r.ha telah gugur syahid asbab luka2 dan penderitaan yang begitu banyak.
Sangat berbahagialah dikau wahai Sumayyah r.ha,meski menderita di dunia sementara akan tetapi ALLAH s.w.t telah memuliakanmu dan seluruh keluargamu...kesabaranmu dicintai ALLAH dan RasulaNYA,bahkan menjadi inspirasi sumber kekuatan untuk kami umat akhir zaman yang kerdil lemah ini.
Kau memiliki iman yang teguh
Kau nyalakan obor agama dirimu bak lentera
dibelengu jahiliah kau tempuh dengan berani
Walau pun jasadmu milik tuan
Tetapi hatimu milik Tuhan
Padang pasir menjadi saksi
ketabahan keluarga itu
Tika suami dan anak dibaring mengadap mentari
Disuruh memilih iman atau kekufuran
Samar jahiliah atau sinaran akidah
( korus )
Sabarlah keluarga Yasir
Bagimu syurga disana
Dan kau pun tega memilih syurga
Walau terpaksa mengorban nyawa
Lalu tombak yang tajam menikam
jasadmu yang tiada bermaya
Namun iman didadamu sedikit tidak berubah
Darahmu menjadi sumbu pelita iman
Sumaiyah kaulah lambang wanita solehah
Tangan yang disangka lembut
menghayun buaian
Mengoncang dunia mencipta sejarah
Sumaiyah kau dibunuh didunia sementara
Untuk hidup disyurga yang selama-lamanya
Kaulah wanita terbaik, sebaik manusia
Namamu tetap menjadi sejarah...
RABIATUL ADAWIYYAH DAN CINTA
Srikandi Rabiatul Adawiyah memang sudah terkenal dengan ketulusan cinta beliau terhadap ALLAH swt . Beliau mendapat taraf wali ALLAH dan seluruh hidupnya di penuhi dengan zikir ibadat dan tafakur hanya untuk pencipta maha Agung ALLAH swt . Kisah hidup Rabia`tul Adawiyah ini tidak lah termasuk dalam kumpulan kisah Israilliyaat .
Dengan bantuan tulisan dari Abdul Mun`im Qindil berjudul “Rabia`tul Adawiyah dan Cinta” , saya ingin mengimbau kisah hidup srikandi ini bermula beliau dilahirkan hinggalah nyawa beliau di ambil ALLAH .
Ketika kelahiran Rabi`ah ke dunia , keluarga beliau sedang di uji ALLAH dengan kesulitan hidup yang teramat sangat . Kemiskinan dan kekurangan makanan juga keperluan membelenggu kehidupan mereka . Ayah Rabi`ah iaitu Ismail Al-Adawiy adalah seorang yang tidak punya harta untuk menampung keluarga . Sebelum lahirnya Rabi`ah sebagai anak yang ke 4 , beliau sudah mempunyai 3 kakak . Jadi , ketika itu , kelahiran Rabi`ah seakan menambah beban ayah nya Ismail .
Sebenarnya , sebelum kelahiran Rabi`ah , ayah dan ibu nya sangat berdoa dan mengharapkan mereka akan mendapat anak lelaki memandangkan 3 anak mereka yang ada sekarang semuanya perempuan . Tetapi dengan ketentuan dan iradat ALLAH , lahir bayi perempuan dan itulah Rabi`ah . Oleh kerana itu , kelahiran beliau tidaklah di sambut dengan kegembiraan ditambah lagi dengan keperluan menyambut kelahiran yang serba kekurangan .
Ibu Rabi`ah ketika itu berkata pada suami nya Ismail ,
” Pergilah ke rumah jiran dan mintalah setitis dua minyak . Dan tanyakan jika ada kain-kain buruk yang boleh dijadikan selimut untuk anak kita yang baru lahir ini ”
Lalu pergilah Ismail dalam keadaan terpaksa kerana sebelum ini dia tidak pernah meminta-minta pada sesiapa . Namun kerana ini adalah usaha terakhir yang boleh dilakukan nya , dia menurut saja kehendak isteri nya .Setiap pintu yang ditemuinya diketuk dan di beri salam namun tiada sesiapa pun sudi menjawab nya . Lalu dia pulang dengan tangan kosong sedang isterinya sungguh berharap dia membawa pulang sesuatu .
“Jiran tetangga kita sedang lena tidur” kata Ismail pada isteri nya . Dia lalu berkata lagi ,
“Syukur pada ALLAH kerana aku tidak pernah meminta-minta sebelum ini . Lebih baik lampini saja anak kita itu dengan perca kain yang basah itu . Percaya dan tawakkal lah pada ALLAH . Dia saja yang dapat memelihara anak kita ini . Bahkan Dia lah yang memelihara kita semua . Percayalah itu , isteri ku .”
Dan dalam suasana hening itu , isteri nya tiba-tiba bertanya pada ismail .
“Sudah difikirkan nama yang sesuai untuk anak kita ?” tanya isteri Ismail. Walaupun kesedihan yang berpanjangan seakan membuat dia lupa untuk memikirkan soal tersebut , diusahakan juga menyebut suatu nama untuk tidak mengecewakan isteri nya . “Bagaimana jika kita bagi namanya Rabiah (yang bermaksud 4) , kerana dia anak kita yang ke 4 ”
Isteri nya tergamam . “Rabi`ah ? Tiadakah nama yang lebih baik dari itu ? Rabi`ah itu hanya maksudnya yang ke 4 dan bukanlah juga nama yang lazim bagi manusia” . Lalu dia berkata lagi “Rabi`ah itu bukanlah nama . Menamakan anak kita ini dengan Rabi`ah sama sahaja seperti seperti tidak punya nama . Bagaimana kita mahu memanggilnya nanti? Pasti rakan-rakan akan mengejeknya . Tiadakah nama lain yang lebih sesuai? ”
Ismail tidak memberi apa-apa reaksi kerana baginya perkara itu tidaklah mustahak . Kerana baginya banyak perkara yang lebih penting difikirkan daripada memikirkan nama anaknya itu . Dan berduka lah isteri nya tadi tetapi langsung tidak menyuarakan apa-apa bantahan sekalipun . Dia akur .
___________________ ...............______________________________
Pagi itu Rabi`ah menangis . Kakak-kakak nya ikut bangun bila mendengarkan tangisan adik mereka itu . Mereka berebut-rebut mendekati Rabi`ah dan bermain-main dengan nya menunjukkan betapa cinta nya mereka pada adik mereka itu . Apabila ibu nya melihatkan itu ibunya jadi tersentuh . Sedangkan anak-anak yang kecil sudah mengenal erti pada adik mereka sendiri tanpa mempersoalkan adik mereka itu lelaki atau pun perempuan . Kerana masih kecil dan tidak mengerti apa-apa , bagi mereka hanya ada satu ketetapan iaitu seorang adik itu mesti disayangi , dibelai dan dibelai . Itu dari kaca mata pemikiran anak-anak itu .
Kota Basrah hari itu sibuk dengan manusia yang sibuk dengan urusan mereka . Tetapi Ismail Al-Adawiy tidak kemana-mana . Dia masih disamping isterinya melayani kedukaan nya juga kedukaan diri sendiri . Padahal waktu itu tidak ada sebarang makanan pun untuk keluarga mereka . Lalu dikuatkan semangat bangkit dibantu tongkat nya untuk mencari sedikit rezeki . Dan dengan iradat ALLAH , dia diambil menjadi guru menghafaz Al-quran bagi anak-anak orang kaya dan pegawai tinggi .
Dan petang itu dia pulang membawa rezeki kepada anak-anak nya yang sedang lapar . Sungguh dia gembira dan bersyukur pada nikmat ALLAH .
Ismail Al-Adawiy sudah terbiasa membaca Al-quran 5 juzuk sesudah solat Isya` . Selepas itu dia akan tidur sebentar dan bangun lagi untuk Solat Tahajjud hingga Subuh .
Dan ketika dia tidur pada malam itu . Dia bermimpi . Ketika Ismail tidur malam itu , dia bermimpi melihat RasuluLLAH dengan wajah berseri-seri . RasuluLLAH menyampaikan beberapa kalimah yang menjelaskan kedudukan Rabi`ah di sisi ALLAH . Sesudah itu , Ismail pun terjaga dari tidur . Kedukaan hati nya selama ini tiba-tiba hilang bahkan ia bertukar menjadi amat gembira .
Dalam mimpi nya RasuluLLAH menyatakan :
Janganlah engkau berdukacita , kerana anakmu yang baru lahir itu bakal menjadi orang terhormat di belakang hari . Dan sesungguhnya syafaat nya di harapkan oleh 70 ribu umat ku .
Kemudian RasuluLLAH menyuruh Ismail pergi berjumpa Raja Basrah yang bernama Isa Bazan pada keesokan pagi nya . Dituliskan sepucuk surat menceritakan tentang mimpinya dan mengatakan :
“Anda telah melakukan solat seratus rakaat setiap malam , dan 400 rakaat pada malam Jumaat . Tapi pada malam Jumaat yang terakhir ini anda lupa melakukannya . Oleh itu , hendaklah anda berikan wang 400 dinar kepada yang membawa surat ini sebagai kaffarah kesilapan anda itu . “
Selesai menulis , Ismail pergi menemui Raja Isa Bazan untuk melaksanakan suruhan RasuluLLAH itu . Sebenarnya Ismail tidak pernah meminta-minta pada orang lain , tetapi memandangkan itu adalah suruhan RasuluLLAH , diturutkan juga dengan gembira .
Ismail membawa surat itu dan menyerahkan nya kepada pengawal dan pengawal menyampaikan nya kepada Raja Isa Bazan . Membaca surat itu , Raja Isa Bazan merasa hairan sambil berkata dalam hati “Bagaimana ada orang lain tahu bahawa aku tidak melakukan solat 400 rakaat pada malam Jumaat terakhir ini ? ” Lalu Raja Isa Bazan memerintahkan pengawal nya menyediakan wang 400 dinar untuk diberikan kepada orang yang membawa surat itu dan menitahkan supaya orang itu menghadap baginda . Tapi setelah berfikir seketika , dia mengambil keputusan untuk berjumpa sendiri dengan orang itu .
Ismail yang berdebar-debar menunggu reaksi dari Raja Isa Bazan lantas berdiri apabila melihat Raja Isa Bazan keluar diiringi pengawal di belakang nya . Raja Isa Bazan lalu menyerahkan sendiri wang itu kepada Ismail setelah memberi salam dan berjabat tangan dengan nya .Ismail menjadi terharu bercampur sedikit takut lalu menjawab soalan Raja Isa Bazan yang meminta dia menceritakan hal yang sebenar .Lalu Ismail menceritakan tentang mimpinya bertemu RasuluLLAH dan menjelaskan keadaan anak nya yang baru lahir , Rabi`ah .
Ismail pulang ke rumah membawa 400 dinar yang bagi nya cukup banyak dan sejak itu pandangan kedua orang tua nya terhadap Rabi`ah berubah sama sekali . Kekecewaan lantas hilang . Rabi`ah akan menjadi wanita yang warak dan takwa nya melebihi wanita-wanita yang lain . Anak perempuan mereka ini bakal menjadi pemuka orang yang zuhud dan `abid .
Pada suatu hari , ketika Rabi`ah dan keluarga nya duduk menikmati makanan , sebelum menyuapkan makanan , Rabi`ah memandang ayahnya lalu berkata .
“Abah , yang haram tidak akan menjadi halal , hanya kerana abah merasa wajib memberi kami makan ”
Ismail jadi terkejut mendengar kata anak nya itu yang masih kecil sehingga dia tidak jadi menyuapkan makanan ke mulut nya . Lalu Ismail berkata : ” Rabi`ah , apakah pandangan mu sekira nya abah tidak mendapat makanan kecuali yang haram ?”
Setelah berfikir , Rabi`ah lalu menjawab
” Kita mesti banyak bersabar , abah . Kerana menahan lapar di dunia jauh lebih baik daripada sabar menanggung seksa api neraka di akhirat . “
Menahan jawapan Rabi`ah , wajah Ismail berseri-seri . Kerana kanak-kanak sebaya Rabi`ah tidak mungkin dapat memberi jawapan sebegitu . Kanak-kanak sebaya nya masih tidak dapat membezakan erti halal dan haram . Tetapi anak nya itu sudah petah memberi pendapat nya berkenaan itu menunjukka keimanan yang tertanam dalam hati nya biarpun masih kecil .
Sejak kecil lagi , Rabi`ah menjauhkan diri dari perkara syubuhat . Sahifah (Buku laporan amal) Rabi`ah dikatakan benar-benar bersih daripada sebarang noda dan dosa (subhanALLAH ! ) .
Ismail mempunyai satu pondok kecil yang terletak di pinggir kota Basrah yang hiruk pikuk . Pondok itu lah menjadi tempatnya beribadah pada ALLAH . Lalu Ismail membawa Rabi`ah ke pondok itu supaya anaknya tidak terdedah dengan pengaruh tidak baik yang banyak terdapat di Kota Basrah . Dia mahu anaknya itu tenang dan mudah mencapai kekhusyukan serta fikiran nya diletakkan bulat-bulat untuk merenungi kebesaran ALLAH .
Sewaktu usia muda nya , Rabi`ah menempuhi pelbagai dugaan dan cabaran . Di antara nya adalah kehilangan kedua ibu dan abah nya . Ismail , ayah Rabiah sudah pergi buat selamanya dan meninggalkan 4 anak perempuan nya masih kecil . Sewaktu hidupnya , dia tergolong dalam golongan yang fakir di Basrah . Ia tidak memiliki harta kecuali pondok tua yang menjadi tempat tinggal mereka . Ismail adalah seorang yang warak dan `abid . Dia sentiasa mensyukuri nikmat ALLAH biarpun nikmat itu sangat kecil dan sedikit . Biarpun hidup nya susah begitu , dia tidak pernah meminta-minta mengharap simpati orang lain . Apabila orang-orang kaya mengadakan pesta atau kenduri perkahwinan , dia tidak pernah kelihatan di sana juga memasuki istanan hanya lah sekali sahaja , itupun kerana perintah RasuluLLAH .
Kemiskinan itu tidak lah menjadi faktor untuk dia mengubah sikap nya . Dia sabar menerima yang sedikit , yang penting halal dan berkat . Kerana baginya “Tidak semua yang banyak itu baik , tapi yang pasti adalah yang baik itu banyak ” . Hidup dan matinya mulia di sisi ALLAH .
***************************************
Kemarau panjang membuat Kota Basrah kering kontang . Bukan sahaja susah untuk mencari makanan , mencari bekalan air untuk di minum juga susah . Dalam keadaan begini , Rabi`ah dan kakak-kakaknya terpaksa melakukan sesuatu untuk memperoleh sesuap nasi .
Maka berangkatlah mereka mencari pekerjaan menelusuri jalan-jalan berabu di tengah-tengah Kota Basrah yang panas itu . Mereka menuju ke sebuah rumah ke sebuah rumah bertanya kalau-kalau ada yang sudi memberi mereka pekerjaan . Tetapi dalam cuaca yang begini , kebanyakan nya mementingkan diri . Selagi kemarau berpanjangan , selagi itulah ramai orang yang memerlukan pekerjaan ,
sedangkan peluang pekerjaan semakin berkurang . Siapalah yang mahu menerima kanak-kanak sebagai pekerjanya ?
つづく 。。 bersambung ..
kisah kelaparan AbuHurairah r.hu
Tidak lama kemudian datang Abu Bakar. Saya pun bercakap-cakap dengannya, dengan harapan yang saya dapat berjalan-jalan sehingga tiba kerumahnya,dimana mungkin saya dipelawa masuk untuk makan malam bersama-sama dengannya sepertimana yang biasa berlaku, tetapi impian saya tidak tertunai. Abu Bakar tidak bercakap banyak dengan saya. Rancangan saya gagal untuk kali kedua apabila Umar pun berlalu dari situ. Akhirnya datang Nabi Muhammad s.a.w. , Baginda s.a.w.tersenyum lebar lebar apabila melihat saya kerana Baginda s.a.w. telah dapat menangkap dengan cepatnya keinginan saya yang tersembunyi itu.
Kata Baginda s.a.w.: "Mari ikut aku, Abu Hurairah." Saya pun mengikutnya kerumah, apabila kami masuk kerumahnya, semangkuk susu telah dibawa kehadapan Baginda s.a.w., lalu Baginda s.a.w. bertanya: "Siapa yang membawa susu ini?" Baginda s.a.w. diberitahu bahawa susu itu adalah pemberian seorang hamba Allah. Kemudian Baginda s.a.w.menyuruh saya mengundang orang-orang Suffah supaya datang kerumah. Orang-orang Suffah ialah manusia miskin yang tidak berumahtangga dan tidak mempunyai sebarang pekerjaan. Mereka biasanya menjadi tetamu kepada semua kaum Muslimin. Nabi Muhammad s.a.w. akan membahagi-bahagikan mereka diantara sabahat-sahabat yang berada. Nabi Muhammad s.a.w. sendiri akan menerima dua orang Suffah sebagai tetamu. Bilangan orang-orang Suffah ini pula tidak menentu, terkadang-kadang banyak dan terkadang-kadang sedikit, tetapi pada hari itu jumlah orang Suffah berjumlah tujuh puluh orang semuanya.
"Apabila Nabi Muhammad s.a.w. menyuruh saya mengundang para Suffah itu saya berasa ragu mengenai peluang untuk mengisi perut saya yang kosong, sebabnya ialah susu itu terlalu sedikit, hanya cukup untuk seorang sahaja. Lagi pula saya telah mengetahui terlebih dahulu yang saya akan disuruh melayan orang-orang itu. Mengikut kebiasaan orang yang melayan merupakan orang yang terakhir sekali yang akan merasai sesuatu hidangan. Sebaik-baik sahaja orang-orang Suffah itu berkumpul, saya disuruh oleh Nabi Muhammad s.a.w. memegang mangkuk susu tadi utnuk membolehkan tiap-tiap seorang untuk meminumnya. Seorang demi seorang mereka itu telah meminum susu itu dengan sepuas-puasnya, kemudian Nabi Muhammad s.a.w. berkata sambil tersenyum: "Hanya kita berdua sahaja yang tinggal maka sekarang kamu minumlah." Apatah lagi, saya pun tidak membuang masa lalu saya minum susu tersebut sehingga terasa oleh saya yang tidak ada tempat kosong dalam perut saya untuk mengisi susu itu. Akhirnya Nabi Muhammad s.a.w. pula meminum susu yang masih berbaki didalam mangkuk itu."
poligami...suatu nukilan peribadi
Segala puja-puji hanya layak untuk ALLAH S.W.T yang telah menjadikan manusia sebagai sebaik2 kejadian,dan telah pula melimpahi kita umat manusia dengan begitu banyak nikmat yang datang dari khazanah ALLAH s.w.t yang maha azim,tidak pernah penat ALLAH itu, tidak pernah jemu akan DIA dan tidak pernah berkurang pula kemuliaan dan isi khazanaah perbendahraan ALLAH s.w.t meski seberapa banyak nikmat dan rahmat diberikan kepada seberapa banyak makhluk pun.
Selawat dan salam untuk rasul junjungan tercinta Muhammad bin Abdullah s.a.w,manusia yang rendah hati dan sgt tinggi budi pekerti,telah dipilih ALLAH sebagai penghulu sekelian anbia' semenjak sebelum diciptakan kalam dan Luh Mahfuz lagi.Insan miskin,yatim piatu lagi buta huruf ini telah ALLAH s.w.t pilih sebagai rahmat seluruh alam.ALLAH s.w.t dan para malaikatul muqarrabin juga berselawat kepada baginda...
Bila cerita je bab poligami,bermadu, saya perhatikan umat Islam di Malaysia ni khususnya,begitu hebat menebarkan aura2 nagetif mereka.Tidak ada sebarang ruang yang dapat diberikan untuk fikiran2 atau kata yang positif,sangka baik,sifat kesyukuran dan kehambaan....sedangkan jika kita memilih untuk berfikiran positif,sangka baik dengan ALLAH dengan suami dengan wanita lain pasti ada kebaikkan pasti ada hikmah di sebalik poligami ni.
Analogi seperti lebah dan sarang tebuan tu,kalau tengok dari segi rupa dan memikirkan bahaya2 dari sengatan lebah yang boleh membawa maut,pastilah kenikmatan dan kemanfaatan madu itu tidak dapat dinikmati.Untuk mendapatkan manfaat itu kena fikir yang positif ada ketabahan dan daya juang yang tinggi...
Bila membaca komen dan luahan pembaca di beberapa ruangan thread dan forum berkaitan tajuk poligami ni,terutamanya kaum wanita memang akan melenting dah melatah.Yang cuba diperlihatkan betapa tidak baiknya suami,kejamnya,zalimnya,betapa sang suami tak bersyukur,menurutkan nafsu serakah dan macam2 lagi.Dia hanya melihat kepentingan dirinya....sebagai wanita sebagai isteri yang dikatakan "dikhianati" dan macam2 lagi.Mungkin kerana masyarakat hari ini,suasana umat Muhammad s.a.w pada akhir zaman ini,telah disuntikkan dengan begitu banyak cerita2,stigma2 tentang betapa tidak baiknya betapa nagetifnya poligami itu.
Persoalannya jika begitu sekali buruk dan nagetifnya poligami ini ;kenapa ALLAH s.w.t menghalalkannya secara qatie',Rasulullah s.a.w dan ramai lagi para sahabat r.hum ajmain juga ulama' besar juga turut berpoligami,KENAPA ALLAH taqdirkan begitu ramai wanita dipoligamikan?sedangkan maha Hakimnya ALLAH itu apabila sesuatu benda atau perkara itu boleh mendatangkan mudharat,atau lebih banyak kemudhartan dari manfaatnya ALLAH akan mengharamkannya,e.g arak dan babi.
Saya bertanya kepada suami saya,tentang sikap2 wanita muslim yang begitu marah sehingga banyak kali juga mereka telah melewati batas2 Islam dengan mengumpat,menceritakan keburukkan suami,mengadu domba memfitnah dan seumpamanya;suami saya menjawab..."mungkin kerana mereka fikir bahawa suami mereka adalah milik mutlak mereka.."
Suami milik mutlak isteri???siapa yang berkata begitu?Atas dalil apa mereka berpendirian begitu?Mungkin sekali apa yang dilakukan oleh suami mereka sebenarnya adalah tuntutan fitrah fisiologi yang diredhoi ALLAH sebaliknya sikap2 mazmumah si isteri adalah dorongan nafsu dan syaitan yang sebenarnya...
Realitinya,bukan tidak ada kisah2 kejayaan keluarga berpoligami bahkan banyak sebenarnya,pendedahan di dalam TV,buku dan majalah ada,tapi mungkin kurang.Dan jika memang benar adapun ramai yang menganggapnya sebagai cerita dongeng yang mustahil untuk dijadikan realiti kehidupan.
Bagi diri saya,entahlah tak tahu apa yang telah terjadi kepada saya ,saya tidak dapat melihat keburukan poligami bahkan saya hanya dapat melihat dan memikirkan kebaikkan yang begitu banyak,meskipun jelas saya juga adalah seorang wanita yang tidak pernah lepas dari membuat begitu banyak dosa dan kesilapan.
Saya selalu sagat terfikir MENGAPA,insan2 yang secara langsung atau tidak yang terlibat dalam isu poligami ini,MENGAPA mereka sanggup menghabiskan begitu banyak tenaga untuk usha,fikir dan mengatakan perkara2 yang buruk dan nagetif sahaja,sedangkan ketetapan ALLAH tiada siapa yang dapat menghalang.
ALLAH s.w.t telah menetapkan samada anda akan hidup berpoligami atau tidak,menjadi isteri pertama,ke,2,ke3,atau keempat.Andai segala isi langit dan bumi berpakat untuk menggagalkan ketetapan ALLAH ini,pasti dan pasti mereka akan gagal,kerana apa yang telah ALLAH tetapkan untuk terjadi pasti akan terjadi..Begitu jugalah sebaliknya,sebesar manapun kecintaan dan sokongan anda terhadap poligami,ingin sangat mendapat adik dan kakak 1 suami tapi jika ALLAH s.w.t telah menetapkan suami anda tidak mahu berkahwin lagi siapakah yang boleh mengubah ketetapan itu?
Apa yang manusia boleh lakukan adalah memilih,pilih samaada untuk menjadikan madu itu sebagai penawar yang berkhasiat,,lazat,manis dan menambah kebahagiaan,atau memilih untuk membubuhkan racun berbisa ke dalam madu tersebut.Racun yang bukan sahaja mampu membinasakan kehidupan anda di dunia,bahkan mungkin sekali mampu meletakkan anda dalam kebinasaan yang abadi di kampung akhirat nanti.
So...apakah agaknya kebaikkan,manfaat,khasiat yang boleh diperolehi dari berpoligami atau bermadu atau dimadukan??
Untuk isteri pertama...
perkara pertama yang dapat saya fikirkan, ini adalah tarbiah dan didikan kasih dari ALLAH s.w.t.Pada waktu inilah kita berperang habis-habisan dengan nafsu dan segala sifat mazmumah kita sebagai wanita,yang mungkin ada sedikit kegoan,kesombongan,pentingkan diri,kurang bersyukur,kurang kualiti khidmat kepada suami,sangka buruk terhadap ALLAH,suami dan orang lain,kurang sabar,redho dan selalu lupa.
Selalu lupa bahawa suami bukan milik mutlak seorang isteri,perkahwinan bukanlah ijab qabul jual beli yang menjadikan suami sebagai hak milik sendiri.Perkara yang terbaik ialah apabila isteri dapat mengorbankan perasaannya dengan menyediakan suami untuk kemanfaatan kemaslahatan agama ALLAH S.W.T.Termasuk juga kemaslahatan agama itu adalah dengan membela para janda atau wanita yang sukar untuk mendapatkan jodoh,lantaran semakin kurangnya lelaki atau mu'min berkualiti mutakhir ini..
Tetapi sekiranya suami anda bukanlah seorang mu'min berkualiti ,doalah semoga ALLAH s.w.t telah menjodohkan dia dengan seorang muslimah sejati.
Dalam tangisan,rayuan kasih kita,munajat kita kepda ALLAH s.w.t di saat luka2 parah dalam perjuangan dengan nafsu kewanitaan kita,kita doalah sungguh2 semoga kedatangan orang baru dalam hidup kita,dalam hidup suami kita itu diiringi dengan keberkatan.
Saya pernah dengar kata2..."tak dapat payung emas pun takpe",hatta kan"tak masuk syurga pun takpe,janji suami aku tak kawin lain"...Gila ke apa?Tak masuk syurga nak stay forever kat neraka ke?Di dunia yang penuh tipu daya ni boleh la cakap...kat akhirat nanti menyesal tiada gunanya lagi.
BERPOLIGAMI...tak dapat disangkal bahwa ianya membayangkan keindahan dan kebahagiaan yang sukar untuk dilukiskan kepada insan lelaki bergelar suami.Kembali menikmati cinta dan sentuhan pertama dan macam2 lagilah...Ini yang membuatkan hati wanita bergelar isteri pertama atau seterusnya makin panas hati...
But lets think out of the box...Fikir dengan bijaksana sebagai muslimah yang inginkan cinta Ilahi sebagai maksud dan tujuan hidupnya.Kita redhokan suami kita berbahagia,jadikan ianya sebagai hadiah tanda ketulusan cinta anda kepada suami atas dasar untuk mendapatkan kerdhoaan ALLAH dan Rasul.Sure nafsu kita sebagai wanita mengelupur kesakitan,tapi ALLAH s.w.t MAHA MENGETAHUI...Pasti dia tak akan mensia-siakan kemurnian tanda kasih anda itu.ALLAH tidak pernah menzalimi hamba2NYA.Bukankah ALLAH itu MAHA PENGASIH lagi MAHA PENYAYANG?
Dengan izin ALLAH berkat sifat mahmudah seorang muslimah yang telah menang besar dalam pertempuran dengan nafsu mazmumah,suami menjadi bertambah kasih kepada kita,bukan itu sahaja bertambah pula kualiti iman takwanya,orang baru itu menjadi teman yang selalu membantu dan menceriakan.
Dalam majalah anjung seri terbaru (september 2008)ada ruangan seorang surirumah tangga yang begitu kreatif menghasilkan seni dalam menghias rumahnya,dalam artikel itu surirumah tersebut turut menceritakan bahawa dia selalu menghadiahkan hasil kerjatangannya kepada madunya yang tinggal di Singapura.Madunya itu pula sangat sukakan hasil krafnya itu,selalu membalas memberi hadiah dengan hasil2 seni terkini dan menarik dari Singapura.Bahkan turut ditunjukkan dalam artikel tersebut bilik khas yang disediakan untuk madunya,kerana madunya sering datang bertandang ke rumahnya...
According to Dr. David J. Schwartz dalam bukunya The Magic of Thinking Big,otak kita adalah kilang fikiran yang juga merangkap pembantu peribadi kita yang sangat patuh dan setia.Kita hanya perlu memberi arahan dan kilang fikiran ini akan bekerja dengan begitu baik.Arahan tersebut boleh diberikan dalam bentuk fikiran2 positif atau perkataan positif.
Contohnya hari ini anda katakan .hari ini adalah hari yang baik...maka kilang fikiran anda akan mula bekerja dan menghasilkan buah2 fikiran yang baik seterusnya anda akan mersakan berbagai suasana dan perkara yang baik dalam hidup anda pada hari itu.Jika kita sudah terbiasa melatih fikiran kita untuk melihat sesuatu perkara dari sudut yang positif insyaALLAH banyak perkara positif akan berlaku....
Begitu jugalah jika anda mula mengarahkan fikiran anda untuk memandang isu poligami yang sedang anda hadapi dengan positif insyaALLAH,ALLAH s.w.t akan memberikan ilham2 yang baik.
Untuk para lelaki bergelar suami pula...kebenaran poligami,hukum halal poligami bukanlah sekadar 1 tiket untuk keseronokan semata2.Jangan sekali2 anda mengabaikan hak,tanggungjawab dan amanah ALLAH s.w.t terhadap keluarga besar anda;wanita2 bergelar isteri2 serta anak2 anda itu.Semuanya akan dihisab,ditanya,dipersoal oleh ALLAH s.w.t.Cawangan yang bertambah menuntut ilmu,keimanan dan ketaqwaan yang beganda2,sebagai tanda syukur seorang hamba,dan sesungguhnya jika manusia taqwa maka ALLAH akan membantu menyelesaikan masalah serta memberikan rezki dengan cara atau sumber yang tidak kita duga.ALLAH S.W.T yang Maha Kuasa untuk menyatukan hati anda dan keluarga,memberikan ketenangan,kebahagiaan dan kasih sayang ke dalam hati hamba2NYA.Korban untuk agama ALLAH juga kena ditambah.BUKAN MUDAH CIK ABANG!Tapi jika anda taqwa,ALLAH s.w.t MAHA KUASA lagi MAHA KAYA,untuk mengerakkan hati2 isteri2 anda agar redho kepada lebih kurang kelemahan anda dalam sistem keadilan yang sangat sukar untuk disempurnakan dalam institiusi keluarga poligami.Sukar tidak beerti mustahil...
Jangan sekali2 anda melanggar ketetapan agama dalam proses pembinaan keluarga anda bermula dari awal lagi...Kalau dah suka terus terang tunang nikah..Jangan buat banyak2 dosa,itu yang kelak membawa bala.Mudah2han akan lahirlah lebih banyak hafiz,dan hafizah,ulama' besar dan bakal ibu kepada muslimin berjiwa seprti para sahabat r.hum dari keluarga besar anda.
KEPADA ANDA ORANG BARU,,ISTERI KE-2 dan seterusnya,kena selalu ingatkan diri,tujuan anda setuju bernikah dengan suami orang...suami hanya alat untuk mendapatkan tempat 1st class di syurga,hanya laluan untuk mendapatkan keredhoan ALLAH,satu fast track untuk menjadi penghulu bidadari kelak...selalu meletakkan diri anda pada tempat "adik",orang baru,menumpang kasih...kena pandai2lah bawa diri.Kenalah kreatif untuk mengambil hati kakak anda,Cabaran akan menjadi lebih besar dik,nak mengadap keluarga mertua dan bakal menantu,juga anak2 suami anda dari siteri yang lain.Doa dan taqwa memang kena sentiasa upgrade. Selalu ingatkan diri dan juga suami akan tujuan asal pernikahan kita "untuk mendapatlan keredhoan Ilahi,bukan kemuarkaanNYA".
Sebagai sebuah institusi keluarga,anda hendaklah sentiasa menambahkan pengetahuan bagaimana untuk mewujudkan keluarga poligami,keluarga luar biasa hebat yang berjaya.Niatkan segalanya sebagai ibadah,mudah2han hati akan selalu terpaut mengaharap bantuan dan petunjuk dari ALLAH S.W.T.Bayangkanlah betapa indahnya.Inilah dia kesyumulan Islam,kesempurnaan kebijaksanaan ALLAH S.W.T.
Setujukah anda bahwa sikap kita terhadap poligami turut memberi impak nagetif terhadap tanggapan non muslim terhafap agama kita?
1 ketika dulu saya pernah membuat satu pembentangan di university,bertajuk "Islam Is The Best Way Of Life"...waktu itu saya masih sangat muda dan mentah.Setelah tamat pembentangan seorang pensyarah telah bertanya kepada saya."Are you aware with the meaning of the words that you are using as the topic of your presentation today?"The best".Which mean,your religious is better than other.If its really "the best" way of life,tell me ;why should I leave Jesus who never been married and never drop a single blood of human and choose Muhammad who had many wives and kills so many people"?
Pensyarah saya itu pernah menceritakan bahawa dari agama budhha,dia menganut agama hindu dan kemudian Kristian dalam pencariannya kepada ketenangan dan kebenaran.Pada waktu itu dia yakin bahawa Kristian adalah agama yang benar,kerana menyokong kehidupan seperti rahib,tak perlu berkahwin dan banyak lagi yang dia rasakan sesuai dengan citarasa hidup beliau.Dia yang saya kira waktu itu mungkin telah berumur hampir 40an seorang wanita yang belum berkahwin.
Adakah anda melihat apa yang saya lihat?Agama kita dianggap tidak sempurna kerana ALLAH s..w.t membenarkan poligami,bahkan diamalkan pula oleh Rasulullah s.a.w dan ramai lagi nama2 besar dalam Islam?
Dalam pembacaan saya yang teramat sedikit,saya pernah temui beberapa orang wanita yang sengaja memilih untuk berpoligami,untuk menjadi isteri ke-2 dan seterusnya walupun dia mempunyai pilihan untuk berkahwin dengan lelaki bujang yang lebih kaya,dengan misi untuk mendakwahkan kebaikkan poligami,untuk membela agama ALLAH dan RasulNYA.
Mungkin kita belum sampai ke tahap itu,tapi mungkin sudah sampai masanya untuk bersikap lebih terbuka terhadap isu ini...lebih positif dan bijaksana.
Monday, September 15, 2008
nasihat nabi Adam a,s kepada puteranya Nabi Syits a.s
2. Janganlah kamu berbuat sesuatu menurut kehendak isterimu. Aku telah menuruti keinginan isteriku iaitu memakan buah khuldi dan dengan sebab itu, aku telah mendurhakai ALLAH.
3. Berfikirlah dahulu sebelum kamu berbuat sesuatu. Jika dahulu, aku berfikir dahulu sebelum berbuat sesuatu sudah tentu aku tidak akan menyesal dikemudian hari.
4. Jangan kamu melakukan perbuatan yang kamu merasa ragu terhadapnya. Aku merasa ragu ketika mahu memakan buah khuldi tetapi aku tidak berhati-hati lalu aku menyesal sehingga sekarang.
5. Bermesyuarahlah dalam segala hal kerana jika aku bermesyuarah dengan para malaikat satu ketika dulu, sudah tentu aku tidak mengalami kesulitan ini.
Rasulullah bersabda ketika sedang duduk-duduk dengan sahabatnya, 'Saya menyukai 3 hal dari dunia ini iaitu wangi-wangian, wanita dan solat sebagai penyejuk mataku.'
Maka disambut oleh Abu Bakar pula, 'saya menyukai tiga perkara iaitu melihat wajahmu ya rasulullah, membelanjakan harta untuk mu dan menikahkan puteriku dengan mu.'
Omar juga ingin turut serta lalu dia berkata,' saya menyintai 3 hal, memakai pakaian yang bertampal, menyeru manusia kepada yang maaruf dan mencegah manusia dari kemungkaran.'
Usman pula menambah, saya mencintai 3 hal, memberi makan orang yang lapar, memberi pakaian orang yang telanjang dan membaca al quran,'
manakala Ali pula menyukai 3 hal, berpuasa saat dipanas terik, menjamu tetamu dan memancung leher musuh ALLAH.'
ketika itu Jibrail pun datang turut serta dan mengatakan yang dia mencintai orang-orang soleh, menolong keluarga yang miskin dan memberi petunjuk kepada orang-orang yang sesat.Maka ALLAH mencintai 3 hal dari hamba-hamba Nya iaitu mereka yang berjuang di jalanNya dengan harta dan dirinya, menangis kerana dosa-dosanya dan bersabar kerana lapar.
JANGAN HALANGI AKU MEMBELA RASULULLAH
~Jangan Halangi Aku Membela Rasulullah ~
Oleh: Mochamad Bugi
Hari itu Nasibah tengah berada di dapur. Suaminya, Said sedang beristirahat di kamar tidur. Tiba-tiba terdengar suara gemuruh bagaikan gunung-gunung batu yang runtuh. Nasibah meneka, itu pasti tentara musuh. Memang, beberapa hari ini ketegangan memuncak di sekitar Gunung Uhud.
Dengan bergegas, Nasibah meninggalkan apa yang tengah dikerjakannya dan masuk ke kamar. Suaminya yang tengah tertidur dengan halus dan lembut dibangunkannya. “Suamiku tersayang,” Nasibah berkata, “aku mendengar suara aneh menuju Uhud. Barang kali orang-orang kafir telah menyerang.”
Said yang masih belum sadar sepenuhnya, tersentak. Ia menyesal mengapa bukan ia yang mendengar suara itu. Malah istrinya. Segera saja ia bangkit dan mengenakan pakaian perangnya. Sewaktu ia menyiapkan kuda, Nasibah menghampiri. Ia menyodorkan sebilah pedang kepada Said.
“Suamiku, bawalah pedang ini. Jangan pulang sebelum menang….”
Said memandang wajah istrinya. Setelah mendengar perkataannya seperti itu, tak pernah ada keraguan baginya untuk pergi ke medan perang. Dengan sigap dinaikinya kuda itu, lalu terdengarlah derap suara langkah kuda menuju utara. Said langsung terjun ke tengah medan pertempuran yang sedang berkecamuk. Di satu sudut yang lain, Rasulullah melihatnya dan tersenyum kepadanya. Senyum yang tulus itu makin mengobarkan keberanian Said saja.
Di rumah, Nasibah duduk dengan gelisah. Kedua anaknya, Amar yang baru berusia 15 tahun dan Saad yang dua tahun lebih muda, memperhatikan ibunya dengan pandangan cemas. Ketika itulah tiba-tiba muncul seorang pengendara kuda yang nampaknya sangat gugup.
“Ibu, salam dari Rasulullah,” berkata si penunggang kuda, “Suami Ibu, Said baru saja gugur di medan perang. Beliau syahid…”
Nasibah tertunduk sebentar, “Inna lillah…..” gumamnya, “Suamiku telah menang perang. Terima kasih, ya Allah.”
Setelah pemberi kabar itu meninggalkan tempat itu, Nasibah memanggil Amar. Ia tersenyum kepadanya di tengah tangis yang tertahan, “Amar, kaulihat Ibu menangis? Ini bukan air mata sedih mendengar ayahmu telah syahid. Aku sedih karena tidak punya apa-apa lagi untuk diberikan pagi para pejuang Nabi. Maukah engkau melihat ibumu bahagia?”
Amar mengangguk. Hatinya berdebar-debar.
“Ambilah kuda di kandang dan bawalah tombak. Bertempurlah bersama Nabi hingga kaum kafir terbasmi.”
Mata Amar bersinar-sinar. “Terima kasih, Ibu. Inilah yang aku tunggu sejak dari tadi. Aku was-was seandainya Ibu tidak memberi kesempatan kepadaku untuk membela agama Allah.”
Putra Nasibah yang berbadan kurus itu pun segera menderapkan kudanya mengikut jejak sang ayah. Tidak tampak ketakutan sedikitpun dalam wajahnya. Di depan Rasulullah, ia memperkenalkan diri. “Ya Rasulullah, aku Amar bin Said. Aku datang untuk menggantikan ayah yang telah gugur.”
Rasul dengan terharu memeluk anak muda itu. “Engkau adalah pemuda Islam yang sejati, Amar. Allah memberkatimu….”
Hari itu pertempuran berlalu cepat. Pertumpahan darah berlangsung sampai sore. Pagi-pagi seorang utusan pasukan islam berangkat dari perkemahan mereka meunuju ke rumah Nasibah. Setibanya di sana, perempuan yang tabah itu sedang termangu-mangu menunggu berita, “Ada kabar apakah gerangan kiranya?” serunya gemetar ketika sang utusan belum lagi membuka suaranya, “apakah anakku gugur?”
Utusan itu menunduk sedih, “Betul….”
“Inna lillah….” Nasibah bergumam kecil. Ia menangis.
“Kau berduka, ya Ummu Amar?”
Nasibah menggeleng kecil. “Tidak, aku gembira. Hanya aku sedih, siapa lagi yang akan kuberangkatan? Saad masih kanak-kanak.”
Mendegar itu, Saad yang tengah berada tepat di samping ibunya, menyela, “Ibu, jangan remehkan aku. Jika engkau izinkan, akan aku tunjukkan bahwa Saad adalah putra seorang ayah yang gagah berani.”
Nasibah terperanjat. Ia memandangi putranya. “Kau tidak takut, nak?”
Saad yang sudah meloncat ke atas kudanya menggeleng yakin. Sebuah senyum terhias di wajahnya. Ketika Nasibah dengan besar hati melambaikan tangannya, Saad hilang bersama utusan itu.
Di arena pertempuran, Saad betul-betul menunjukkan kemampuannya. Pemuda berusia 13 tahun itu telah banyak menghempaskan banyak nyawa orang kafir. Hingga akhirnya tibalah saat itu, yakni ketika sebilah anak panah menancap di dadanya. Saad tersungkur mencium bumi dan menyerukan, “Allahu akbar!”
Kembali Rasulullah memberangkatkan utusan ke rumah Nasibah. Mendengar berita kematian itu, Nasibah meremang bulu kuduknya. “Hai utusan,” ujarnya, “Kausaksikan sendiri aku sudah tidak punya apa-apa lagi. Hanya masih tersisa diri yang tua ini. Untuk itu izinkanlah aku ikut bersamamu ke medan perang.”
Sang utusan mengerutkan keningnya. “Tapi engkau perempuan, ya Ibu….”
Nasibah tersinggung, “Engkau meremehkan aku karena aku perempuan? Apakah perempuan tidak ingin juga masuk surga melalui jihad?”
Nasibah tidak menunggu jawaban dari utusan tersebut. Ia bergegas saja menghadap Rasulullah dengan kuda yang ada. Tiba di sana, Rasulullah mendengarkan semua perkataan Nasibah. Setelah itu, Rasulullah pun berkata dengan senyum. “Nasibah yang dimuliakan Allah. Belum waktunya perempuan mengangkat senjata. Untuk sementra engkau kumpulkan saja obat-obatan dan rawatlah tentara yang luka-luka. Pahalanya sama dengan yang bertempur.”
Mendengar penjelasan Nabi demikian, Nasibah pun segera menenteng tas obat-obatan dan berangkatlah ke tengah pasukan yang sedang bertempur. Dirawatnya mereka yang luka-luka dengan cermat. Pada suatu saat, ketika ia sedang menunduk memberi minum seorang prajurit muda yang luka-luka, tiba-tiba terciprat darah di rambutnya. Ia menegok. Kepala seorang tentara Islam menggelinding terbabat senjata orang kafir.
Timbul kemarahan Nasibah menyaksikan kekejaman ini. Apalagi waktu dilihatnya Nabi terjatuh dari kudanya akibat keningnya terserempet anak panah musuh, Nasibah tidak bisa menahan diri lagi. Ia bangkit dengan gagah berani. Diambilnya pedang prajurit yang rubuh itu. Dinaiki kudanya. Lantas bagai singa betina, ia mengamuk. Musuh banyak yang terbirit-birit menghindarinya. Puluhan jiwa orang kafir pun tumbang. Hingga pada suatu waktu seorang kafir mengendap dari belakang, dan membabat putus lengan kirinya. Ia terjatuh terinjak-injak kuda.
Peperangan terus saja berjalan. Medan pertempuran makin menjauh, sehingga Nasibah teronggok sendirian. Tiba-tiba Ibnu Mas’ud mengendari kudanya, mengawasi kalau-kalau ada korban yang bisa ditolongnya. Sahabat itu, begitu melihat seonggok tubuh bergerak-gerak dengan payah, segera mendekatinya. Dipercikannya air ke muka tubuh itu. Akhirnya Ibnu Mas’ud mengenalinya, “Istri Said-kah engkau?”
Nasibah samar-sama memperhatikan penolongnya. Lalu bertanya, “bagaimana dengan Rasulullah? Selamatkah beliau?”
“Beliau tidak kurang suatu apapun…”
“Engkau Ibnu Mas’ud, bukan? Pinjamkan kuda dan senjatamu kepadaku…..”
“Engkau masih luka parah, Nasibah….”
“Engkau mau menghalangi aku membela Rasulullah?”
Terpaksa Ibnu Mas’ud menyerahkan kuda dan senjatanya. Dengan susah payah, Nasibah menaiki kuda itu, lalu menderapkannya menuju ke pertempuran. Banyak musuh yang dijungkirbalikannya. Namun, karena tangannya sudah buntung, akhirnya tak urung juga lehernya terbabat putus. Rubuhlah perempuan itu ke atas pasir. Darahnya membasahi tanah yang dicintainya.
Tiba-tiba langit berubah hitam mendung. Padahal tadinya cerah terang benderang. Pertempuran terhenti sejenak. Rasul kemudian berkata kepada para sahabatnya, “Kalian lihat langit tiba-tiba menghitam bukan? Itu adalah bayangan para malaikat yang beribu-ribu jumlahnya. Mereka berduyun-duyun menyambut kedatangan arwah Nasibah, wanita yang perkasa.”
Sunday, September 14, 2008
wahai ALLAH kurniakanlah kami kesabaran
Kualiti kesabaran kita diuji sepanjang jalan kita meraih tujuan, untuk menjadikan diri kita orang yang tenang dan penuh kasih sayang. Semakin kita sabar, semakin dapat menerima hidup ini apa adanya bukan semakin memaksakan hidup ini persis seperti yang kita kehendaki. Tanpa kesabaran, hidup pastilah akan membuat kita sangat mengecewakan. Kita akan mudah jengkel, terganggu, dan merasa disakiti.
Kesabaran menambahkan suatu dimensi ketenteraman dan rasa menerima pada hidup kita. Dimensi yang sangat penting bagi ketenangan batin.
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.” (Ali Imran: 200).
Menjadi lebih sabar mengharuskan kita membuka hati kita pada saat sekarang, bahkan bila kita tidak menyukainya. Bila kita terjebak di tengah kegagalan duniawi yang sangat besar, terlambat datang ke sebuah pertemuan, membayangkan saat-saat itu akan berarti memerangkap diri kita, membentuk bola salju mental sebelum pikiran kita keluar dan mengingatkan kita untuk santai. Ini juga mungkin waktu yang baik untuk meraih nafas dan juga kesempatan untuk mengingatkan dirimu bahwa, pada skema yang lebih besar, terlambat adalah “masalah kecil”.
“Siapa saja yang melatih dirinya untuk bersabar, niscaya Allah akan memberikan kepadanya kekuatan sehingga mampu bersabar.” (Al Hadits).
Kesabaran juga mengharuskan kita melihat ketidakbersalahan pada diri orang lain. Seringkali ketika aku sedang menulis, ibu memanggilku untuk melakukan ini itu, yang bagi seorang penulis bisa sangat merosakkan konsentrasi. Yang aku ingat setelah itu, adalah jasa-jasanya yang begitu banyak, yang telah diberikannya kepadaku, bukan memikirkan implikasi yang bisa terjadi pada pekerjaanku karena gangguannya itu (”Aku tak bisa menyelesaikan pekerjaanku, aku kehilangan ilham, hari ini aku tak punya waktu lagi untuk menulis,dan seterusnya”).
Aku ingatkan diriku mengapa ibu menyuruhku melakukan ini itu – karena aku anaknya, dia masih percaya kepadaku, bukan berencana merusak pekerjaanku. Bila aku ingat untuk melihat ketidakbersalahan, aku akan segera memunculkan suatu perasaan sabar, dan perhatianku balik kembali ke masa sekarang. Rasa terganggu yang mungkin terbentuk menjadi lenyap dan aku diingatkan sekali lagi, bahwa betapa beruntungnya aku memiliki ibu yang telah melahirkanku.
Aku menemukan bahwa bila kita melihat lebih jauh, kita dapat hampir selalu melihat ketidakbersalahan di dalam diri orang lain, dan juga di dalam setiap situasi yang baik membuat frustasi. Bila kita melakukannya, kita akan menjadi orang yang lebih sabar dan tenang dan, dengan cara yang aneh, kita mulai menikmati saat-saat yang biasanya akan membuat kita frustasi.
Chandra Kurniawan