Tuesday, September 9, 2008

AL-Ayyubi,Quds merintih lagi

Subuh di Jerussalem hari itu sejuk amat . Embun yang menitis-nitis perlahan menerjah masuk ke celah-celah baju nya yang sudah agak koyak dan rabak . Dan itu , lantas mengejutkan dia dari lena . Dingin dan sunyi sekali hari itu . Matanya digosok dan perlahan-lahan dia bangun mencari air untuk berwudhu . Air yang bertakung di dalam geleng terbiar itu mencuri pandangan nya . “Syukur ya ALLAH . AlhamduliLLAH ” Tulus dia mengucap terima kasih tidak terhingga buat pencipta .

” Yazed ! Kakak mu di culik askar . Segera kamu pergi menyelamatkan nya ” Jerit ibu nya sebaik sahaja dia melangkah kaki ke gubuk buruk nya itu . Dia tergamam dan serba salah . Yazed yang ketika itu baru pulang dari mengambil upah mengangkat batu binaan di hujung Kota Quds itu terasa seperti jantungnya terhenti berdenyut melihat ibu nya yang sedang terselepak ke lantai dengan cairan merah kelihatan di dahi nya . Mendengar jeritan ibunya itu lebih membuatkan dia jadi lupa segala . Lalu segera dia berlari mencari kakak nya . “Semoga aku masih belum terlambat ya ALLAH” . Dia berharap sendiri .

Itulah permulaan bagi detik sengsara dalam hidupnya . Dia kehilangan kakak nya yang dicabul yahudi gila ! Tidak cukup dengan itu dia juga kehilangan ibunya sekembali dia ke gubuk tua itu . Bapanya juga telah meninggal jumaat yang lepas dibunuh yahudi berkepala botak yang tiba-tiba menerjah masuk rumah mereka . Mujur dia juga tidak disembelih ketika itu kerana si botak itu tiba-tiba tergesa-igesa lari keluar seperti dipanggil seseorang . Kini tinggal lah dia sendiri . Gubuknya juga telah ranap seranap hatinya . Lebih ranap apabila hari-harinya dipenuhi bunyi dentuman bom dan darah-darah manusia sepanjang langkahan kaki . Bukan di Jerusalem ini saja . Malah di segenap Bumi Palestin . Saudara nya di Yaafa , Ar-Ramla malah Akka yang terletak di utara Palestin itu pun hancur ! Perang Salib yang dulunya tercetus angkara aduan domba Paderi Patriach Ermite yang menjadi mimpi ngeri umat Islam selama ini seolah muncul kembali . Tragedi tahun 1099 itu seakan perlahan-lahan menjelma lagi . Ketika itu , semua penduduk MUSLIM di sembelih hidup -hidup . Tentera infanteri dan kaveleri lari tunggang langgang di antara para buruan . Di tengah huru-hara yang mengerikan itu yang terdengar hanya rintihan dan jeritan kematian. Orang-orang yang menang itu memijak-mijak tumpukan mayat ketika mereka lari mengejar orang yang cuba menyelamatkan diri dengan sia-sia . Padang, jalan-jalan, bahkan tempat-tempat yang tidak berpenghuni di Jerussalem ditaburi oleh mayat-mayat wanita dan lelaki, dan tubuh kanak-kanak yang koyak-koyak. Tidak ada hati yang lebur dalam keharuan atau yang tergerak untuk berbuat kebajikan melihat peristiwa mengerikan itu . Malah menurut Raymond d’Agiles, yang menyaksikan peristiwa itu dengan mata kepalanya sendiri mengatakan




“Di bawah serambi masjid yang melengkung itu, genangan darah dalamnya mencecah lutut dan mencapai tali kekang kuda.”


Lamunan nya tersentak . Takut .
“Ya ALLAH , janganlah engkau mengembalikan saat-saat getir itu kembali “. Yazed memohon sendiri .


Perlahan dia memejam mata nya membayangkan hidup nya yang akan terus ini . Akan muncul kah panglima sehebat Salahuddin Al-Ayyubi di akhir zaman ini . Atau mungkin dia kah yang perlu mencontohi panglima itu . Tapi “Siapakah aku? Hanya seorang Yazed Rahman yang fakir dan berumur hanya 18 tahun .” Tetapi Salahuddin Ayyub ketika berumur 16 tahun sudah pergi berjuang ! Malah di saat umurnya 25 tahun sudah di ajak bapa saudara nya Asasuddin Syirkuh untuk menundukkan puak Syi`ah Daulat Fatimiyah di Mesir .

Dia masih teringat bapa nya bercerita tentang pahlawan itu ketika mereka sedang asyik memancing kerapu di Sungai berdekatan Hebron di selatan Quds itu . Di saat panglima salib Count Rainald de Chatillon dan pasukannya bergerak setelah kalah dalam pertempuran untuk menyerang kota Suci Makkah dan Madinah di tangan mujahid ISLAM di Laut Merah , mereka menawan kafilah kaum Muslimin yang didalamnya terdapat seorang saudara perempuan Sultan Salahuddin .

“Apakah Muhammad, Nabi mereka itu mampu datang untuk menyelamatkan mereka?” Angkuh Count Rainald sambil terbahak menghina RasuluLLAH . Ketika itu , Sultan Salahuddin sendiri yang turun padang menggempur pasukan salib itu di Gunung Hittin sehingga perang itu dikenali sebagai Perang Hittin . Salahuddin ketika itu menang besar ! Tentera musuh seramai 45,000 orang itu hancur binasa ! Dan dengan gah Sultan Salahuddin membalas semula cabaran Count Rainald yang menghina RasuluLLAH itu .

“Nah, bagaimana jadinya yang telah nampak oleh engkau sekarang? Apakah saya tidak cukup menjadi pengganti Nabi Besar Muhammad untuk melakukan pembalasan terhadap berbagai penghinaan engkau itu?”

Hebat ! Yazed tersandar puas melayan perasaan nya . Tiadakah lagi Al-Ayyubi gagah itu buat membela nasib Quds yang buat ke sekian kali nya merintih lagi . Walau itu hanya harapan yang terlalu mimpi , hati kecilnya masih mengharap . Mengharapkan ada sinar baru muncul nanti suatu hari . Biar pun ketika itu dia terpaksa mengukir senyuman tanpa bapa , ibu dan kakak nya .

Langkah lemah nya di atur menyusuri lorong kecil berdebu . Melangkah dengan harapan masih ada esok untuk nya .

No comments:

artikel berkaitan

Blog Widget by LinkWithin