Friday, October 10, 2008

6 pesanan untuk wanita

Pesanan ini ditulis oleh Ulama muktabar

1. Jaga solat pada awal waktu dan galakkan mahram solat berjemaah dimana azan dilaungkan
Berusahalah untuk menjaga waktu solat yang betul dan jangan berlengah untuk menunaikannya. Kalau datang haid sekalipun (tidak dapat solat), kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggalkan solat.
Jika seorang itu telah bersedia untuk solat dengan berwudhu' ketika sebelum azan,maka dia akan dibangkitkan di akhirat kelak dengan wajah bersinar seperti matahari,jika ketika azan dia sedang berwudhu' akan dibangkitkan dengan wajah bercahaya seperti bulan dan jika berwudhu' setelah azan akan dibangkitkan dengan wajah bercahaya seperti bintang

2.Istiqomah Ta'lim Ta'lum Hidupkan bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga.
Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal dan Muntakhab Hadith, setiap hari dengan Istiqamah pada masa dan tempat yang ditetapkan. Sebaiknya kumpulkan setiap ahli keluarga termasuk kanak-kanak yang belum mengerti apa-apa. Ini amalan sahabiah di zaman Nabi SAW sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh/ solehah yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Istiqamah Al Quran dan zikir setiap hari
Berusahalah membaca Al Quran setiap hari dengan Istiqamah. Sebaiknya satu juzu' setiap hari dan sekurang-kurangnya beberapa ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, hendaklah mencium Al Quran dan muhasabah diri 'Ya Allah, apa dosaku hingga aku tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."
Tetapkan amalan zikir dalam jadual seharian anda..contohnya zikir 1000x mengikut hari2,atau sekurang2nya 100x subhanallahwalhamdulillah walaillahaillah huallahuakbar lahaulawalaquwwataillabillahilaliyulazim,100x selawat dan 100x istighfar =300x zikir,istiqamah 300x pagi sekali dan 300 petang.

Click here to get hot comments and graphics...
4. Mendidik anak secara Islam.
Mengajar anak-anak dari kecil dengan amalan Sunnah Rasullulah SAW dan doa-doa masnun iaitu doa seharian seperti doa ketika hendak tidur, doa bangun tidur, doa makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana.
Hidup Sederhana adalah hidup berdasarkan keperluan bukan kemampuan....Hari ini kita hidup diluar dari kemampuan...berhutang sana sini untuk rumah,kereta dan sebagainya....iman kita lemah ttapi hendaklah ada fikir risau dan doa supaya ALLAH s.w.t memberi taufiq dan hidayah supaya hidup kita berada di dalam keredhoan dan keberkatan ALLAH s.w.t
Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah SWT ke atas wanita tersebut.

6. Galak suami/ mahram untuk bermujahadah atas Agama Allah.
Seorang isteri yg menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan mendapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.


Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat.
Muzakarahlah bersama rakan wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah untuk kita amalkan

artikel berkaitan

Blog Widget by LinkWithin